Senaste nytt om biobränslen, miljöbilar och satsningar inom transport och bränsle!

I juli registrerades 8 056 miljöbilar, vilket motsvarar 39,5 % mot de 32,7 % som registrerades i i juli 2009. Hittills i år är miljöbilsandelen 37,3 % mot 39,0 % samma period i fjol. Mest registrerade i juli var Volvo V50D (diesel), VW Passat Ecofuel (biogas), Kia Cee’d Eco (diesel) och andelen av miljöbilarna var 50,7 % diesel, 25,1 % etanol, 16,2 % bensin, 1,0 % hybrid och 7,0 % gas.  

Bränsleförbrukningen hos nyregistrerade bilar i Sverige sjönk nästan 7 % första halvåret 2010 mot samma period i fjol. Kanske på grund av högre kostnader för bensin, men en sannolik orsak kan även vara ökad miljömedvetenhet… (… kan man hoppas iallafall …)

Enligt officiella siffror sjönk CO2-utsläppen från 169 g/km första halvåret 2009 till 158 g/km i år och svenska bilister körde i snitt 1 453 mil år 2009, vilket är en minskning på 4,3 % mot år 2008. 
 
Storbritannien har hittills i år överträffat sitt mål på 3.25 % biobränslen för 2009-2010 medan Spanien har det tuffare. De har endast sålt 16 elbilar, vilket är långt från det mål på 2 000 elbilar som var satt i år. Det blir nog inte lättare att klara målet på 20 000 som är satt till nästa år… :)


EPA:s lista över snålaste bilar innehåller fem bilar från 2000-talet, två från 1990-talet och tre från 1980-talet, där Honda Insight vinner (2000). Studier har visat att USA är det enda land som riktigt har lyckats med sina målsättningar inom området, detta genom kraftiga och långsiktiga skatteavdrag för elbilsköp.
 
I Filipinerna satsar man och följer upp sin biobränslelag med jatrophabaserad biodiesel och i Tanzania planeras ökad odling av cassava för tillverkning av etanol. Både cassava och durra lämpar sig väl för småskaliga bönder medan sockerrör kräver bevattning och större investeringar.

I Kina satsar den kinesiska regeringen 120 miljarder kronor för att stimulera inköp av energieffektiva fordon, detta inkluderat skatteavdrag för snåla bilar och elbilar.

I Nya Zeeland rekommenderas nationell bio­bränsle­tillverkning, främst från skog och alger, medan import av palmolja avvisas.

Vattenfall och Volvo börjar leverera V70 PHEV laddhybrid 2012. Prototyperna körde till 39% på el och laddades till 75 % i hemmet och cirka 14 % på arbetet. Milkostnaden hamnar därmed på 2,97 kr milen. Även den kommande planeraren Travolution är toppen för att minska förbrukningen. Hela 17 % kan föraren påverka genom att planera resan. 

Ford vill ersätta 26 % av fossilolja i gummiprodukter med soja, i tex dörrmattor och kopphållare, vilket minskar klimat­påverkan och ökar elasticiteten. Förslaget är naturligt eftersom soja redan används för sätesstoppning. 

ExxonMobil satsar 600 milj. USD på forskning och kommersialisering av alg-biobränsle, vilket kan komma att bli en stor bränslekälla. Företag som tillhandhåller biobränslen är således starka kort för aktieköp (företag som tex: Novozyme, Danisco och Syngenta)  

Källa: Gröna Bilister

www.ekologiskaval.se
www.ekologisk-mat.info
www.kemikalier.eu
www.zarahssida.se