Ökad mängd miljöbilar och mindre utsläpp av CO2
I februari i år registrerades 6 844 miljöbilar, vilket innebär en miljöbilsandel på 37,2 % mot förra årets 35,6 %. Volvo V50D (diesel) är den vanligaste, därefter Kia Cee’d Eco (diesel), Volvo V70 Flexifuel (etanol), VW Passat Ecofuel (biogas) och Renault Clio Flexifuel (etanol).
Av dessa var 37,4 % diesel, 37,0 % etanol, 12,8 % bensin, 3,1 % hybrid och 9,7 % gas, så med andra ord har dieselbilarna gått förbi etanolmiljöbilarna för första gången någonsin (Ref: BilSweden)
CO2-utsläpp från bensin var 11,0 mil ton 2009, vilket är en minskning på 0,2 milj. ton eller 1,6 % jämfört med år 2008 års siffror. Diesel minskade till 11,6 milj. ton och alltså innebär en minskning på 0,3 miljoner ton eller ca 2,0 %. Detta kan mycket väl bero på vädret och mindre ekonomisk aktivitet (Ref: SPI)
Minskat utsläpp på vägarna
Vägtrafikens utsläpp minskade med 1 % eller 200 000 ton förra året, men ligger fortfarande 10 % över det mål om oförändrade utsläpp mellan 1990 och 2010. Enligt Vägverket räcker inte energieffektivisering och ökad andel förnybar energi för att klara klimatmålen. För att inspirera till att använda elbilar, så har transportstyrelsen fått i uppdrag att ge förslag på författningsändringar som innebär att man kan reservera p-platser för elbilar och laddhybrider.
Bidrag för miljöbilar och elbilar
I Amsterdam finansierar staten 50 % av merkostnaden för de nya elbilar som köps in av konsumenter, då upp till 45 000/bil (bidraget kommer ur en fond på 3 milj). Elbilarna har även gratis parkering och laddning. Och även i Storbritannien så agerar men genom att 1 april införa ett sk. ”Showroom Tax” som betalas under bilens första år. Detta innebär att fordon med lägsta tänkbara utsläpp för sin storleksklass är skattebefriade första året, medan bl.a. större stadsjeepar istället får kraftiga påslag.
Brasiliansk sockerrörsetanol och ungerskt majsetanol
Jag har tidigare skrivit om den brasilianska sockerrörsetanolen som troligen är det biodrivmedel som ligger bäst till för att minska klimatpåverkan från våra bilar. Naturvårdsverket anger att huvuddelen av svensk etanolanvändning sannolikt kommer att bli brasiliansk i framtiden samt att hållbarhetscertifierade bränslen rekommenderas.
Schweiz: Avfallsetanol. Från hösten 2010 kommer schweiziska företaget Butalco att påbörja tillverkning av cellulosaetanol från jordbruksavfall, detta med en specialjäst som ökar produktionen 30 %… Det vore intressant att veta vad det är för jäst?
Det ungerska företaget Ethanol Europe planerar tre fabriker för majsetanol from 2011 och som kommer producera cirka 600 milj. l/år, då främst för låginblandning i bensin.
Nya riktlinjer från EU gällande biobränsleproduktion
Under mars månad så ska EU- kommissionen presentera nya hållbarhetskriterier för biobränsleproduktion, detta inkluderat indirekta markeffekter. Biobränslen får inte komma från mark med hög biodiversitet eller högt kolinnehåll. För att godkännas måste drivmedlen minska klimatpåverkan 35 % jämfört med fossila drivmedel.
Minskade utsläpp hos sportbilar och ny elbil hos BMW
För dig som kör sportbil, så finns faktiskt positiva siffor om de nya bilar som produceras. Snittutsläppen från nya bilar i EU minskade 7,9 g CO2/km 2009, över 50 % släppte ut under 140g/km. Ferraris utsläpp minskade mest, 53,6 g/km, följt av Porsche med 27,5g/km och Alfa Romeo med 18,3g/km. Fiat hade lägst utsläpp med 127,8g/km, följt av Toyota på 130,1 g/km. BMW förbereder fabriker för elbilar och produktion av kolfiber, för lansering ca 2013 under eget varumärke.
Statliga spanska och amerikanska bilar drivs på gas
I Madrid köper man inte in varken taxibilar eller transportmedel som är diesel för att minska utsläpp av NOx-utsläppen utan satsar istället på gasdrivna bilar. Även EPA (USA) har för första gången fördelat biobränslemålet per bränsle, vilket innebär att det 2010 ska finnas produktion på 25 milj liter cellulosa-etanol och 4 mdr liter biodiesel. 2022 ska det finnas ca: 140 mdr liter biobränsle mot de ca 40 mdr liter som producerades 2009. Ca 60 % ska vara avancerade biobränslen.
Cellulosa-etanolfabrik i USA
Dupont Danisco (USA) öppnar sin cellulosa-etanolfabrik i Tennessee, den första att konvertera både jordbruksrester och biogrödor till etanol. Kommersiell produktion planeras för 2012. Fabriken drivs med lignin från processen. Produktionen bedöms bli lönsam vid ett oljepris på USD 90/fat.
Solcellsdrivna vätgasmackar
Sun Hydro (USA) uppför 11 solcellsdrivna vätgasmackar mellan Maine och Florida, den längsta vätgassträckan i världen. Varje station kan tanka 10-15 vätgasbilar per dag.
I Argentina skall all bensin from i år innehålla 5 % etanol och all diesel 5 % biodiesel men med ett mål på 20 % 2015. I år krävs 282 000 m3 etanol, i nuläget från inhemskt sockerrör men med projekt för kassava och durra, och 860 000 ton biodiesel, i nuläget från lokal soja men med projekt för bl.a. jatropha. Greenpeace anger klimatnyttan till hela 31 %.
Brasiliens biobränslemål för 2020 kräver 57 200 km2 ny mark för sockerrör och 108 100 km2 för soja. 88 % av detta sker på tidigare jordbruksmark, etanolen orsakar ingen avskogning medan sojan kan ta 1800 km2 skog och 2 000 km2 savann, enligt en ny studie från Kassels universitet.
Indien, Kina och Malaysia
Indiska regeringen avser betala fast pris på 4,20 sek/l för etanol, för att påskynda låginblandningen i bensin. Garantipriset gäller i mellan 6 månader och 2 år. Kinas regering planerar att ändra fordonsskatten så den utgår från bilens CO2-utsläpp. Malaysias vill attrahera hybrid- och elbilstillverkare genom skattebefrielser och andra incitament. Thailand har nyligen fått Toyotas produktion av Camry Hybrid.
Ny biodieselgröda från Indonesien
Grödan kamani konkurrerar med jatropha och palmolja, med 30 % oljeinnehåll i fröerna samtidigt som resterna kan ätas av boskap.
Nya satsningar av elbilar, miljöbilar och hybridceller
Volkswagen satsar stort på elbilar och kommer att producera eldrivna varianter av Golf, Jetta och elbilen UP massproduceras från 2013, Passat och Touareg får hybriddrift. 2011 tillverkas 500 E-Golf för test. VW avser vara marknadsledare för hybrid- och elbilar 2018.
Fiat förbättrar sitt hållbarhetsarbete snabbast i bilindustrin, enligt schweiziska SAM som granskat 2500 börsbolag. Fords Go Green Dealer, framtaget med Rocky Mountain Institute, ska minska återförsäljarnas klimat- och miljöpåverkan.
GM etanolsatsar genom att from hösten 2011 ha så mycket som 50 % av GM:s nya bilar körda på E85, med en merkostnad för GM på ca SEK 300/bil. Laddhybriden Volt omfattas inte, då volymen 8 000 bilar/år är för liten. I USA finns 7,5 milj. flexifuelbilar, men bara 2 200 E85-mackar. GM:s nya pickups godkänns för B20, 20 % biodiesel.
I Mitsubishis nya vision ingår 20 % elbilar 2020, halverade CO2-utsläpp från nya bilar och 20 % minskade utsläpp från biltillverkningen. Mitsubishi har utvecklat en hybridcell som kombinerar lång livslängd, snabb laddning och hög kapacitet. Cellen kan användas i el- och hybridbilar framgent.
Från april kan man reservera Nissans elbil Leaf, från augusti tar de beställningar och från januari 2011 levereras bilen. Bilen tillverkas i USA. Hertz ska hyra ut den i USA och Europa, AeroVironment sälja laddstationer för hemmabruk.
Toyota ska odla jatropha och producera biodiesel, bl.a. på Filipinerna som redan har 1 milj. ha jatrophaodling. Produktionen ska vara lönsam inom 5 år.
Hondas Eco Assist System minskar bränsleförbrukningen med i snitt 10 %, enligt 1,7milj. data från 5 000 Honda Insight.
Nissan utvecklar ett elbilspaket för 18 000 japanska hotell, med laddstationer för gäster, nollutsläppsresepaket, testslingor där gäster kan testa elbilar. Renault-Nissan har nollutsläppspartnerskap med drygt 40 regeringar, kommuner och företag.