Miljöbilar och biobränsle 2012

I januari stod miljöbilsandelen helt still med registrering av 7 506 miljöbilar, vilket är samma siffra som förra året.  68,8 procent av miljöbilarna var drevs av diesel,14,9 procent av bensin, 8,4 procent av E85, 6,9 procent av gas, 1,0 procent var hybrider och 0,05 procent drevs av el. Mest registrerade var Volvo V50, Ford Focus, VW Golf, Kia C’eed och VW Passat, alla som snåldiesel. Etta bland bilar på förnybara drivmedel är numera VW Passat gas, som låg totalt på sjätte plats. Etta bland etanolbilarna är Volvo V70 som låg på totalt femtonde plats.

Numera finns det 500 000 miljöbilar i Sverige. Enligt Transportstyrelsen fanns det 487 454 miljöbilar sista november 2011 och i december 2011 registerades 10 653 miljöbilar. En ny premie från Transportstyrelsen är Supermiljöbilspremien, som ligger på 40 000 kronor för privatpersoner eller 35 procent av merkostnaden (gäller från 1 januari 2012). Premien gäller endast personbilar, men omfattar alla leverantörer. De 200 miljarder kr som delas ut, gäller för 5000 fordon men i januari registrerades endast 4 elbilar (3 Volvo och 1 Peugeot).

Motormännen skrev nyligen att driften av bilar kommer öka under 2012, vilket bemöter det önskvärda målet om att minska ner våra bilburna resor. Enligt Motormännen kommer bensinbilar att bli 8 procent dyrare i drift under 2012 medan dieslar blir 11 procent dyrare.

Under år 2011 omkom 314 personer i den svenska vägtrafiken, detta jämfört med 266 personer under år 2010. Antalet omkomna fotgängare ökade från 31 under 2010 till 54 under 2011. 


En nyhet är Sveriges första hållbara mack, ligger i Häggvik (OKQ8). OKQ8 Häggvik använder 50 procent mindre energi än en normal mack, är byggd av förnybart material, har vattenuppsamlare, solpaneler och sedumväxter på taket. Det är också Sveriges enda mack med snabb-laddning för elbilar. Betongplattor med titanoxid bryter med solens hjälp ner kväveoxider. Samtidigt blev Statoil Mölndal den första LEED-macken i Norden, med sedumtak, solpanaler, elladdstolpe och cykelvård.

Eon och OKQ8s ambitioner att etablera 200 gemensamma gasmackar har hittills BARA blivit 18. Eon har därtill 16 egna och planerar 5-6 under 2012. Totalt har man gaskapacitet för 500 tunga fordon och 5000 personbilar. Att satsningen inte utökas beror på bristande ekonomiska villkor.


För att bemöta efterfrågan på elbilar, så lanserar IBM ett superbatteri. IBM:s nya litium-luftbatteri har högre energitäthet och kan ge elbilarna upp till 800 km räckvidd per laddning, med en prototyp 2013. Då batteriet behöver konstrueras tåligt för många uppladdningar, så finns det för försäljning först kring 2020.

Nyheter inom biobränsle är en energisnålare biodieselframställning, framtagen av Israelska forskare. Forskarna har utvecklat ett enzym som omvandlar all överbliven olja till biodiesel, helt utan behov av uppvärmning. Därmed minskar både kostnader och energiåtgång. I Förenade Arabemiraten är biobränslemarknaden liten då bensin och diesel är subventionerade. Däremot, så återanvänder Neutral Fuels alla McDonalds matoljor.


I Norge öppnar gemensamma snabbladdningsställen för elbilar, lanserade av EV Power, Trøndertaxi, Stjørdal Taxi, Green Highway och Avinor. I Estland är målet att ha laddstationer var 50:e km längs huvudvägarna och i alla orter med över 50 000 invånare och i England är målet att kommersialisera bränslecellsbilar till år 2015.

I Frankrike ökade användningen av E10 (bensin med 10 procent etanol) 44 procent 2011 och står nu för 20 procent av bensinmarknaden. Schweiz förlänger skattereduktionen för biodiesel t o m 2012, och arbetar på hållbarhetskriterier för biodrivmedel liknande EU:s medan Spanien satsar en budget på €40 milj för ett demoprojekt där fokus ligger på hur Spanien kan ställa om till elbilar. Målet är att ställa om till år 2016 med 250 000 elbilar redan år 2014.

Källa: Gröna Bilister

www.ekologiskaval.se
www.ekologisk-mat.info
www.kemikalier.eu
www.kostkoll.se
www.zarahssida.se